وقفة مع النفس

اعتقد اننى يجب ان اتعلم من اخطاء الماضى الكثير
نعم لابد ان اعلم ان شماعة الظروف التى كنت اعلق عليها دائما اخطائى ليست هى الواقع بل الواقع هو انى
انا من سمح فى كل مرة لتدخل الاخرين فى حياته
انا من كان يخجل من اشياء لا تستحق ان يخجل منها
انا من كان يخاف من مواجهة الاخر دائما
انا من كان يجيد تمثيل دوره المسرحى باتقان على مسرح الحياة
انا من كون صورته عن نفسه من اراء الاخرين فيه
انا من اصابه الكبر والكبرياء وكان لا يتقبل ان يواجهه الاخرين بعيوبه
انا من كان لا يثق فى نفسه ولا فى قدراته مطلقا
انا من كان يحبس نفسه بداخل قوقعة لا يريد الخروج منها
انا من ضيع ايام من شبابه فى لهو وتفاهات
انا من لم يتعلم من اخطاءه
انا من يخاف من ان يطلب ابسط حقوقه
انا من ترك الحياة تلعب به كورقة شجر فى فصل الخريف
انا من ابتعد عن خالقه وربه
انا من اوقف مخه وعقله عن النمو والنضوج
انا من كان ينظر للطرف الاخر على انه الاقل
انا من ترك اناس اقل منه فى الفكر يمارسون سلطتهم عليه
انا من اغلق قلبه فى وجه الحبيب
انا من اغمض عينيه عن الحقائق
ولأنى انا من فعلت وافعل كل هذا لابد من اقف وقفة مع نفسى اواجهها واحادثها ولنبدأ من اليوم صفحة جديدة فى كتاب جديد اكتبه انا متفاديا كل ما كنت اقع فيه من اخطاء سابقة راجيا الله ان يساعدنى ان اتفادى كل ما سبق.

هناك 3 تعليقات:

البحث عن الذات يقول...

كلنا ده يا صديق
كلنا خدنا صورتنا من غيرنا
وكل البشر كده
الفرق كان ان بيئة المنشاء مختلفه
كلنا ده
مش بس انت
مانتش لوحدك

كفايك انت عرفت عيبك
فهم اصدك
اجري بمهلك غير وانجح
ركز وفكر
.. ... ..

ومن الأخر اسمع اغنية م منير

وأخر من البيبان الحر الديقه
...

أخرج م البيبان الحر الديقة
الكون صابح جميل
والدنيا مروئه

بترشرش ع الولاد ع الحلم ف الحرات
رشت ع البيبان ع الزحمه ف الميدان

رشت ع البنات ع الكحل ع الحاجات
ع الكحك ف الصجات , وقمصان الشقى

............

خوفك مش قدر وهروبك مش طريق
ألوعك لو ورق ما تنجيش غريق

طير زاي النسور من النخل للكافور
غــوص جـوي البحور وهات اللؤلوءه

...........

كل شيئ بيدبل لوحده ف الخريف
عيش سنين شبابك بقلب مش ضعيف

دا الحلم نار ونور
لو ثار الكون يثـور
اضحك وأرقص ودور
وافرح باللوأه

... .... ...

شكرا ع الأطاله
فلسفه بقه.. :)

سلام

انسان جديد يقول...

انت عارف انا باحب الاغنية ديه جدا وبحب كمان اغنية دور على الناس واغنية الفرحة بجد متشكر انك حسستنى انى مش لوحدى وان لسة فى حد بيحس باللى باكتبه وبعدين انا بحب فلسفتك جدا ارجوك اتفلسف يا باشا وما تبطلش فلسفة ابدا

البحث عن الذات يقول...

يـااااااااســلام
ع الكلام الي كله رفع معنويات واطراء
بجد انا فرحان وعايز اعمل زاي اللمبي ف فلم اللي بالي بالك بليده لما بيكون فرحان وكأنه طرزان.. :)))

اما بالنسبه لمنير .,,, ده مشكله بجد
انا عمال اسمعه الفتره الي فاتت تخيل كل يوم وانا برسم وانا بسوق وانا بدون

مش عارف كلامه بيلمسني أأأوي

وبالأخص الفرحه, الفرصه, البيبان,
ابكي, بحر الحياه, بريء, مرياله كحلي,............الخ

ومبسوط اووووي أأوي انك سمحتلي اني اتفلسف .. :))))

بايييييييييييي
سايئ عليك النبي تشلنا التأكيد ده
...............................