الاحتياجات النفسية

باسأل نفسى من ساعة ما حضرت محاضرة عن الاحتياجات النفسية هو انا ليه ما خدتش اغلب الاحتياجات ديه يمكن هو ده سبب مشكلتى القوية اللى انا باعيشها دلوقتى يمكن لو كنت خدت الاحتياجات النفسية ديه كانت فرقت معايا كتير فى شخصيتى وفى نفسى طيب والحل ايه انا ما خدتهاش طيب اعمل ايه ؟؟
اخدها من مين وهل لو خدتها دلوقتى هيكون ليها لازمة ولا خلاص اللى حصل حصل
عامة انا مش عارف اجابة على الاسئلة ديه بس انا هاقولكوا ايه هى الاحتياجات النفسية الاساسية واللى لونه احمر هو ده اللى انا ما حسيتوش خالص وما خدتوش...
1-الحب غير المشروط.
2-الامان.
3-التشجيع.
4-المساندة.
5-التعزية.
6-دفء المشاعر.
7-الاهتمام.
8-التقدير.
9-الاعجاب.
10-الاحترام.

اكتشفت وانا باعلم بالاحمر على اللى ما خدتوش انى علمت على كل الحاجات!!!!!!!!
ارجو ان كل واحد يقرا الرسالة ديه يكون ان شاء الله تشبع من كل الاحتياجات ديه واتمنى انى اتشبع انا كمان نفسى احس بحاجات كتير ومش عارف.....
ومازال فى القلب الكثير من الكلام اتمنى ان يخرج تباعا...

هناك 3 تعليقات:

عُمر يقول...

الحب الغير مشروط :
مفيش حب من غير شروط
...................

الأمان :
محدش حاسس بالأمان
...............

التشجيع :
في الواقع إسمه مجاملة
..................

المساندة :
هي وجه آخر للشفقة والعطف
........................

التعزية :
هي أبسط مثال للشماتة
.....................

دفء المشاعر :
كل المشاعر دافئة .. بس تقصد مشاعر السعادة ولاّ الحزن !!
..................

الإهتمام :
بيكون مخلوط بغريزة حُب التملك
............................

التقدير :
جِميل ومنتظر تردهوله
....................

الإعجاب :
بالنسبة ليا أنا شخصيا كان بيبقى بداية الإنهيار
............

الإحترام :
مطلوب .. بس موش موجود
.....................

بص

محدش بيلقى الحاجات دي كلها أو مع بعضها

وحتى لو حد لقاها موش شرط يكون سعيد

ومتقولش لو

إحنا في دلوقت

فالبكاء على الأطلال لا يُجدي

خد اللي تقدر تاخده

بس ما تبصش لورا خالص

أوك

أتمنى تكون بخير

سلاماتي

انسان جديد يقول...

اشكرك يا عمر على نصيحتك الغالية
واتمنى انك تستطيع ان تشبع كل احتياجاتك انت ايضا وسلامى لك يا غالى

مجلة الأم الصغيرة يقول...

كلامك أثر فيا أوي

بجد بوست رائع أصاب الهدف
أحييك بشدة