التخلص من الحياة بين الاسباب والمسببات

دعونى اناقش معكم العديد من الاسئلة التى تدور برأسى
ما هو معنى كلمة الانتحار؟؟
كيف يمكن لانسان ان يتخلص من حياته بيده؟؟
الى اى مدى تصل الحالة النفسية للانسان الذى يقدم على خطوة الانتحار؟؟
هل من يموت منتحرا حقا يعتبر مات كافرا؟؟
هل من يقدم على خطوة الانتحار هذا انسان ضعيف ام انه انسان لم يعد بداخله اى توع من انواع المقاومة؟؟
دعونى ابدأ بنقاش سؤال سؤال
اولا من وجهة نظرى اعتقد ان كلمة انتحار تعنى انسان محطم فاقد الامل فى اى تغيير فى اى تطور فى اى انجاز فاقد الامل فى كل شىء من حوله فاقد الامل فى ان يأتى غد افضل وبالتالى لأنه لا يوجد شىء يجعله يتمسك بأن يظل على قيد الحياة فانه يظل يتمنى كل يوم لا كل ساعة لا كل دقيقة ان يموت ويفارق هذه الحياة ولأن الموت ليس بارادتنا نحن ولكنه اختيار من عند الله فبالتالى ينوى هذا الانسان ان يتخلص من حياته بيده وان يختار موعد موته ...
ثانيا اعتقد ان من يقدم على خطوة الانتحار لا يفكر فى انه سوف يموت ولكن كل تفكيره ينصب فى هذا الوقت على شىء واحد وهو انه سوف يتخلص من هذه الحياة وسوف ينتهى احساسه بالضياع والفشل وانه لن ينتظر غدا ولن يخاف مرة اخرى من الغد لانه لن يكون هناك غد لذلك فهو لا يفكر فى الوسيلة التى سيستخدمها ليتخلص من حياته ولا يفكر ان كانت ستجعله يتألم ام لا لأن هذا الالم لن يشعر به لأنه يسعى لشىء اخر....
ثالثا اعتقد ان حالة الشخص المنتحر النفسية تكون فى اسوأ الحالات التى يمكن ان يصل لها انسان اعتقد انه يكون قد عانى من الاكتئاب كثيرا جدا قبل ان يقدم على الانتحار فتخلص شخص من حياته ليس بعمل هين واعتقد انه يكون مغيب العقل والوعى ولا يفكر الا فى شىء واحد وهو ان يتخلص من كل الالم الذى يشعر به...
رابعا لست فقيها فى امور الدين ولكنى احب ان ابدى رأيى فى هذا الموضوع اعتقد ان الجواب على هذا السؤال فى علم الغيب ولكن من يقدم على خطوة الانتحار يكون قد مر بالعديد من المراحل قبلها واعتقد انه لولا يأسه من رحمة الله ولولا عدم ثقته ان الله يراه ويحس به ويعلم بحاله لكان قد استطاع الا يصل بسهولة الى خطوة الانتحار لذلك اعتقد اننا اذا نظرنا للمنتحر حين قيامه بعملية الانتحار وحالته النفسسية وقتها سنقول انه من الظلم ان يعتبر كافرا لانه انسان مظلوم يعيش فى الم واكتئاب شديدين ولكن ان نظرنا للسنون التى تسبق اتخاذ قرار الانتحار سنجد انه كان من السهل ان يخرج من الحالة التى بها بسهولة جدا ان كان يثق فى الله...
خامسا لن استطيع ان اقول انه انسان ضعيف لأنى ارى انه انسان قد هزمته الدنيا واحزانها وهزمه ايضا انغلاق العديد من الابواب فى وجهه لذلك اعتقد ان المنتحر ليس ضعيفا بقدر ما انه انسان قد تألم كثيرا مما شاهده وعاشه ولكن لا استطيع ان انكر ايضا انه انسان لا يملك مهارة تحمل الضغوط...
فى النهاية اود ان اوضح انى لم اكتب هذا لاشجع على الانتحار او لانفر منه ولكنى كتبت هذا لمناقشة قضية هامة جدا توجد فى مجتمعنا الان والغريب انها تنتشر بين الشباب بالاكثر انا لست متعاطفا مع المنتحر ولست ضده فانا اتخذ موقف محايد...
لا ننكر جميعا اننا قد يأتى فى بالنا يوما ان نتخلص من حياتنا ولكننا نرجع لنتذكر الله ونعود مؤمنين بقضائنا وقدرنا ولكن هناك مننا من يقع من كثرة الضغوط...
اخيرا اتمنى لشباب هذه البلد العظيمة ان يظل صامدا امام كل هذا الحشد من الضغوط التى يتعرض لها ولا يفقد الامل ابدا فى الله لأنه لا يوجد احن منه علينا هو الذى خلقنا وهو الذى يرزقنا ويحيينا ....

هناك 8 تعليقات:

مجاهد يقول...

السلام عليك ورحمة الله وبركاته
أنا زائر جديد فى مدونتك
عنوان موضوعك لفت نظرى حيث رأيته من خلال مدونة أثمن
الحقيقه لفتره ليس ببعيده تعر ضت لأحساس فقد الرغبه فى الحياه وتمنيت الموت بل ودارت بخواطرى الطرق التى ممكن أن أتخلص بها من حياتى.....
الحقيقه بعد تخلصى من هذه الحاله بفضل عناية الله إندهشت كيف فكرت بهذا الأسلوب حتى وإن كان الأنتحار كان مجرد تفكير أو خاطر كيف؟؟؟؟؟
"للأسف فى هذه اللحظه لا تتذكر إلا شىء واحد الموت"لأننى كنت تحت تأثير إكتئاب
حاد دام طويلا حفظك الله.........
أنا لا أقدم تبريرات لهذه الفكره الحمقاء فالحياه نعمه رغم صعوباتها..فالأنتحار خساره لدنياك وأخرتك.........لكن مجرد أصف حاله
لا يجب أن نخسر رضا الله من أجل لحظة ضعف

عُمر يقول...

طيب .. أوك

قبل ما أقرأ البوست حأجاوبك عالأسئلة على قد ما اعرف أو على قد ما حسيت قبل كده :

الإنتحار "بالنسبالي" :

هو إنهاء الإنسان حياته عن عمد وقصد .

كيف يمكن لإنسان أن يتخلص من حياته بيده ؟

يااااااااه .. بحاجات كتيرة مثلاً وعلى حد تجاربي السابقة :

ممكن تتفق مع حد إنه يخنقك ،

ممكن تخنق نفسك ،

ممكن تقطع النفس ،

ممكن تقطع الوريد ،

ممكن تشرب سم ،

ممكن تتناول أدوية قلب ،

وأخيراً ممكن تقربع أدوية إكتئاب أو وسواس قهري او شيزوفرينيا بكمية كبيرة علبة مثلاً .. علبة ونص إحتياطي عشان تتسلى بحبة حبوب .. تسخين يعني قبل الجرعة الكبيرة ..

وآخر حاجة دي بقى بتبقى نتيجتها تحفة .. بتبقى تجربة جامدة جداً .. ههههههه

يعني مثلاً يجيلك تشنجات فظيعة في جسمك ومؤلمة ، ورقبتك تفضل ملووحة عالآخر 3 ساعات مثلا ، ورجلك تلقاها مشدودة ومتخشبة وبتتنطر بطريقة غريبة ، والمتعة الأحلى إنك بتدوق طعم لدم وهوه لسه سخن ما هو أصل إنت بتكون بتعض على لسانك بصورة غير إرادية لحد مايجيب دم .. تخيل كده إنت قاعد تعض على لسانك غصب عنك وموش عارف توقف العض ورقبتك ملووحة وقاعد تريل على نفسك وبين الحياة والموت وفي الآخر تلقى نفسك مُت ، وممكن تكون مُت بجد وممكن تلاقي نفسك فوقت وتلاقي العيلة حواليك ويقولولك إنت كنت في غيبوبة زي ما حصل معايا ..

الى اى مدى تصل الحالة النفسية للانسان الذى يقدم على خطوة الانتحار؟؟

هوه بصراحة مبيبقاش فيه حالة نفسية من أساسه إنت بتلاقي نفسك في قودة متر في متر ضلمة ومليانة عفاريت وتعابين وأصوات مزعجة وموش عارف تنام ولا عارف تقعد ولا عارف تقف ولا عارف تمشي موش بتبقى عارف تعمل أي حاجة ، وعادي مثلاً إنك ممكن تضرب نفسك وتشتم نفسك عادي إنك ممكن تحاول تفقد السمع أو تحاول تفقد بصرك مانت بتكون عاوز تعمل أي تغيير في حياتك أياً كان .. بتحاول تقطع الملل ..

وبالنسبالي أنا في المرحلة دي مكونتش بأحس بخوف خالص .. كنت تلقاني بأمشي في شوارع مقطوعة أروح المقابر بالليل متأخر ، أمشي في الشارع الفجرية ، طبعاً بأكلم نفسي كتيييير ، بقرقض في ضوافري وبهز في رجليا وبأشد في شعري وأقطعه شعرة شعرة ولما يبقى منظره عجبة أحلقه عالزيرو ..

هل من يموت منتحرا حقا يعتبر مات كافرا؟؟

إللي أنا أعرفه إن ده معصية موش كفر

هل من يقدم على خطوة الانتحار هذا انسان ضعيف ام انه انسان لم يعد بداخله اى توع من انواع المقاومة؟؟

لا .. لا ..

خالص

أحلفلك بإيه إني كنت في كامل قوتي وقتها .. ده كانت بتبقى اقوى لحظات حياتي يابني .. بتبقى متحكم في نفسك .. بتبقى بتلعب بيها زي ما ذلتك قبل كده .. بتبقى بتنتقم منها ..

لا فعلاً على الصعيد الشخصي كنت موش بأقدم على الخطوة دي إلا وأنا في كامل قوتي ..

يا راجل دا أنا كنت حتى بأقول الشهادة قبل المحاولات دي ..

أنا كنت بأعمل كده وأنا مقتنع تمام الإقتناع إن ده هو الحل الأمثل ..

ولو رجع بيا الزمن لورا "ولو إني مبحبش كلمة لو" أنا واثق إني حأكرر المحاولات دي وموش ندمان عليها لأن وقتها أنا كنت مقتنع إنها الحل الأمثل ..

دي موش دعوة للتجربة ولا حاجة يا جدعان ..

إنتو ناس عاقلة برضه .. ولاّ إيه ؟

دي كانت مجرد إجابة عالأسئلة ..

ثواني بقى أقرا باقي البوست

:)

عُمر يقول...

وبعد قراءة باقي البوست :

no comment

....

انسان جديد يقول...

مجاهد
ارحب بك وارحب بزيارتك الغالية جدا لمدونتى ...
حسيت بكل تفصيلة انت قلتها فى كلامك
عايز اقولك احلى حاجة انك رجعت تانى عن قرارك واتضح لك ان الايمان بالله هو سر اى انجاز فى الحياة احييك واشجعك على ان تكمل طريقك وانت انسان ناضج مؤمن واعى لما تفعل
واريد ان اوضح لك اننا من نعيش هذه الحياة وليست الحياة هى من تعيشنا

------------------

عمر

احيى فيك وصفك الدقيق لما مريت به من تجارب واحيى فيك شجاعتك المعهودة
وقد احببت ان تكتب هذا التعليق وذلك لانه عن تجربة وبالتالى سيكون صادقا
بالنسبة لما كتبت فهو وجهة نظرى انا واحساسى انا يمكن ان يكون به بعض الاخطاء وذلك لاننى لم امر بالتجربة لذلك سعدت جدا بتعليقك هذا
احب ان استوضح منك شيئا هل معنى كلمة بدون تعليق هو انك لم يعجك الكلام ام انك تعجز عن الشكر ههههههه
شكرا لك يا عمر
ارجو ان تودع الماضى بكل الامه وتستطيع ان تحيا حياة صحية ناضجة
الله معك ومعنى

حسام يقول...

صديقي انسان جديد..موضوع البوست لفت انتباهي..موضوع مهم فعلا ..اعتقد ان في ناس كتير اصبحت تفكر في الانتحار والسبب ايه مش عارف ..ايوه مش عارف ..لاني بصراحه شايف ان مفيش حاجه في الدنيا تبرر الانتحار ..ايا كانت الظروف..مفيش حاجه تستاهل اننا نخسر دنيتنا واخرتنا وان العذاب بدل ميبقى في الدنيا بس لا يبقى دنيا واخره..صعب جدا اننا نلاقي حد الدنيا بالنسبه ليه ورديه ايا كان المظهر الخارجي للشخص كل انسان لي متاعبه واوجاعه و الدليل على كده الايه الكريمه (ولقد خلقنا الانسان في كبد) صدق الله العظيم بس اعتقد ان الطريق الصح هو اننا نقرب من ربنا اكتر و بالذات في اوقات الكرب ندعيه وهو مش هيخيب املنا..

غير معرف يقول...

معلش انا قريت التعليقات الأول زى عمر

كلامه حسيت فيه بالصدق واكيد التجربة تختلف تماما عن الكلام النظرى..التجربة قاسية جداااا
تصور بقى يا عمر ان فيه ناس مصابة بالصرع واللى انت مريت بيه بيتكرر فى حياتهم مرات كتير...تشنجنات ونفس الوصف اللى انت وصفته من غير ما ياخدوا اقراص والاصعب ان فيه منهم أطفال يضطر الدكتور يخلع اسنانهم علشان ميجرحوش لسانهم فى كل مرة تأتيهم النوبات

لماذا المنتحر يعد كافرا لانه يأس من ان تناله رحمة الله
"يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الكافرون"
سورة يوسف الآية 87
ولكن
من يستطيع الحكم على النوايا وعلى ما كان يدور فى عقل المنتحر وقتها هو الله ..العلماء يضعون الحكم الشرعى للامر ويفسرون أسبابه
ولكن الله سبحانه وتعالى هو الذى يحكم فى النهايه
عمر
لماذا لم تنتهى حياتك فى تلك اللحظة لحكمة ...ابحث عن الحكمة وفكر فى أسباب الهبة التى أعطاها الله لك
كل يوم فى حياتنا هو هدية وفرصة لنجدد حياتنا
بقول لنفسى الكلام ده قبل ما اقوله ليكم
تحياتى

غير معرف يقول...

قريت البوست
زى ما أنا قلت الله أعلم
الحكم الشرعى يوضع بناء على النصوص ولكن ما فى القلوب لا يعلمه الا الله
انا عمرى ما فكرت انتحر
لانى خايفة جدااااااااا من الحساب وحاسة انى لسه معملتش حاجة كويسة
لكن لما بضايق كنت زمان وانا صغيرة بفكر فى فكرة عبيطة شوية
ان الدنيا توقف واقعد انا فى الشارع على اى رصيف اشوفها وكل حاجة واقفه وما فيش اى صوت حواليا وتفضل كده لغاية ما احس انى اقدر اكمل
نوع من الهروب تقدر تقول
اتمنى لكم حياة سعيدة مليئة بالسلام النفسى
عمر
اوعى تزعل منى
انا اساسا مش قادرة استوعب اللى انت قلته
حاسة انه فيلم رعب وسبحان اللى خلاك تقدر تتكلم عنه
لكن انا مقدرة جدااااا وآسفه جداااا وبقول الحمد لله لانك دلوقتى معانا

Go2LIghtGO يقول...

انسان جديد احترمك
كان نفسى يكون الانتحار نهاية
نهاية للالم
لكن بالنسبة لى الانتحار هو بداااااااااااااية الالم
عملت ايه بحياتك
هتسأل عن عملت ايه
اااااااااااااااه
حد هيسالنى عملت ايه
و افكارك كانت ايه لانه كاشقنى من جوه لا
مش عايز انتحر