قصة الغد

تروى لكم هذه الاحداث حبيبتى بعد ان اكون قد انتقلت الى العالم الاخر عالم الحق والخير

كم كنت اتمنى ان ازور هذه الحجرة التى طالما وصفها لى حبيبى
كم كنت اتمنى ان ارى الحجرة التى قضى بها اغلب عمره
الحجرة التى شهدت صراعاته الداخلية ولحظات اكتئابه ولحظات ابداعه ولحظات نجاحه ولحظات هروبه الى النوم ولحظات تعبه ولحظات فشله ولحظات خوفه ولحظات وحدته ولحظات فرحه
وهأنا اراها من بعيد
اقترب منها
تتسارع دقات قلبى مع كل خطوة
يكاد قلبى ينقض خارجا من صدرى من سرعة دقاته
ارى بابها الابيض الذى يتوسطه زجاج لا يظهر من بداخل الحجرة
بدأ عقلى فى تشكيل صورة لما سوف اراه بداخل هذه الحجرة
يا ترى ماذا سيكون لون طلاء الحائط ماذا سيكون شكل ترتيب الاثاث
هل ستكون حجرة مزدحمة بالاثاث ام ستكون اقرب للفارغة
ظلت هذه التساؤلات تتزايد فى رأسى كلما اقتربت خطوة من باب الحجرة
وهأنا اقف امام باب تلك الحجرة اه كم تتزايد دقات قلبى الان كم اتشوق لان ارى ما شكل هذه الحجرة انها حجرة حبيبى الذى لم احب ولن احب غيره
بدأت فى مد يدى المرتجفة الى الباب لكى ادفعه وافتحها
بدأ الباب يصدر انينا وانا ادفعه وبدأت معالم الحجرة تظهر امامى شيئا فشيئا الى ان فتح الباب تماما
ياااااااااااه بدأت دموعى فى النزول وبدأت اذناى تسمع صوته
وهو يقول لى ويصف لى حجرته التى قضى بها عمره
هأنا اتذكر انه قال لى انى سوف اجد على يسارى حينما ادخل الحجرة
جهاز الكومبيوتر الخاص به والذى يلصق عليه اسمه نعم لقد رأيته واخذت المس كل زر من ازرار لوحة المفاتيح فكل زر قد لمس اصابع حبيبى وقبلها
ونظرت جانبا فوجدت مكتبه الخشبى الذى طالما حكى لى انه كان لا يحبه لأنه حين كان يجلس عليه كان يحس بأنه غير مرتاح ولا يعلم لماذا لهذا كان دائما يلجأ الى الجلوس على منضدة صغيرة يضعها بجانب سريره الخشبى الذى وصفه لى بانه من اكثر الاماكن التى كان يشعر فيها بالامان وهو نائم عليه كالاطفال
اه هنا كان يركد حبيبى هنا لمس جسده هذا السرير هنا نزلت دموعه وهو وحده هذه الوسادة هى التى طالما احتضنها واحتضنته وهو نائم
لم استطع ان اجلس على هذا السرير ولكننى لمست كل جزء فيه بيدى وكأننى المس جسد حبيى وقمت بتقبيل الوسادة التى كان يضع رأسه عليها وكأننى اذهب مع حبيبى فى قبلة اسطورية
وحين نظرت بجانبى تذكرت دولابه الذى كان يحكى عنه بانه يعج بملابسه حتى انه يضع بعض الملابس بالخارج لانه لا يوجد مساحة فارغة بداخل هذا الدولاب الصغير وفتحته
وانا قلبى يرتجف والدموع تنهمر من عينى وانا اتخيله وهو بجانبى يرينى ما بداخل دولابه او يطلب منى ان اختار له ربطة العنق المناسبة لما يرتديه
وحين فتحته شعرت برائحة حبيبى ورائحة عطره تترامى على من جميع النواحى
صدقونى لم استطع ان المس اى قطعة بداخل هذا الدولاب فقد كنت اشعر انى على وشك الانهيار
حينها قررت ان ارجع كل شىء الى مكانه واخذت اسحب قدماى خطوة خطوة فى اتجاه الباب لاخرج لانى لم اعد استطيع الاحتمال
وفى طريقى للباب وجدت ورقة ملصوقة على الزجاج الذى يتوسط الباب
فاقتربت منها لاقرئها وقد تجمدت فى مكانى من هول المفاجأة لقد كانت موجهة لى
وكانت تحتوى على الاتى

حبيبتى اعلم انك ستأتى الى هنا وتتذكرينى عند كل قطعة اثاث فى هذه الحجرة
اعلمى انى ايضا معك واراك واتذكرك دائما

تركت الورقة معلقة ورجعت مرة اخرى الى السرير وقد اغلقت باب الحجرة وقمت بالنوم عليه آملة ان يأتى الى حبيبى فانه يرانى اذن انا سيأتى انا سانتظره هنا على هذا السرير لنحيا معا احلى ليلة قد عرفها العشاق....

ملاحظة بسيطة لا تقلقوا على فانا مازالت على قيد الحياة ولكن هذا كتبته من وحى خيالى وشكرا لكم.

هناك 6 تعليقات:

عُمر يقول...

لا معلش بقى

البوست ده حيتعَدِل لو موش النهارده حيبقى بكرة

ولو موش بكرة حيبقى بعده

المهم حيتعَدِل

أيوة عافية

حبيبتك إن شاء الله حتيجي وتدخل قودتك وإنت في العالم ده موش العالم الآخر

وإنت اللي حتفرجها بنفسك على كل حاجة في قودتك

وإنت اللي حتفتحلها الدولاب بنفسك

ووإنتو خارجين من باب القودة حتشاورلها عالورقة اللي متعلقة على باب القودة وتقولها إقريها ..

ولما حبيبتك تقرا .. حتلاقي مكتوب عليها :

فاكرة عيد جوازنا

Go2LIghtGO يقول...

انا معاك ياعمر
و هتقولها جبتى البنت من المدرسة و لا اروح انا اجيبها؟
غسلتى الهدوم
نضفتى الحمام
لميتى الغسيل من عالحبل
نفضتى الساجاجيد؟
عملتى الغداء
اكلك رائع يا حبيبتى

:)
قصة الغد

. يقول...

كل مره اقرا البوست ده مكملوش..

===
عمر قال الكلام اللي كنت هاقوله هبقي آجي بدري بقي :) عشان اقول اللي ف نفسي
:P

ان شاء الله انت اللي تفرجها علي كل حاجه لدرجة إن هي بعد كده اللي هتفرجك عليها مش إنت :]

يا رب تكون بخير

أثمن من اللآلئ يقول...

يااالهوي ياواااد
مكنتش عارف انك عندك الموهبة ديه في الكتابة ... بس بجد يخربيتك جميلة طحن
واااد يا جديد... انت ياواد حاسستني اني واقف علي باب حرجتك وكأني لابس طاقية الإخفة وحابيبتك مش شايفاني وانا عمال اشوف الاحداث ديه كلها ... بس يا أخي تخيل ... إني تقرباً كده مش عارف حقيقة ولا كان بيتهيئلي أن كان فيه حد تاني معاها ممكنتش لوحدها .. وبعدين يعني لولا إني متأكد أنك بتتكلم من العالم الأخر لكنت قلت انك انت اللي كنت معاها.
بس إيه ... كان موقف مسخره... انا برضة قلت اكيد مش انت علشان انت محترم يههههههه

الكتابة بجد بجد .. أكثر من رائعـة ... لكن الرؤية تختلف يا أستاذ :-) ... علي فكره عايز اقولك انك داخل علي قصة حب جامدة مووووووووت

بس خرجنا من عالم الأرواح ديه.. وعيد كتابة القصة زي ماعمر تصورها. هتكون احسن

يارب اقدر اشوفكم بكره ... في المجموعة انشاء الله

سلامووووووز

اخوك

لؤلؤ

أثمن من اللآلئ يقول...

اه بالمناسبة ... هو أنت عندك قميص بني مخطط أبيض ...!!!؟؟؟

أصل إللي كان معاها كان لابس كده .. يعني .. انا قلت اقولك علشان تعمل حسابك يعني هيهيهيه

علشان لو تنزل تشتريهم .. هاهاها

عُمر يقول...

سلام يا صاحبي