ما بين جروح الماضى وآلام الحاضر وشفاء المستقبل (الجزء الاول)

قررت اليوم ان اكتب احداث قد مرت فى حياتى وتمر وسوف تمر وقد قررت ان اكتبها فى أجزاء
سأبدأ اليوم فى كتابة اول جزء من اجزاء حياتى
دعونى ابكى معكم دعونى اشاركم افراحى واحزانى
لعلى افيد غيرى يمر او قد يمر بنفس تجربتى او بعض اجزاء منها.....

لا اتذكر من طفولتى سوى صراعات وشجار وخوف وفزع وعدم احساس بالامان
لا اتذكر سوى جروح و ألام والفاظ جارحة
لقد ولدت بين اب وام مختلفين تماما فى طباعئهم وفى اهتمامتهم وفى طموحاتهم
وبسبب هذا الاختلاف نتج الانفصال ولكن لم تتوقف وتهدأ الامور بعد ان اخذتنى امى وقررت ان تنفصل عن ابى
بل اعتقد ان منذ تلك اللحظة بدأت الالام فى المجىء بدأ الخوف يتسرب الى اعماقى
بدأت احاسيس عدم الامان فى الدخول الى حياتى
لقد رأيت ما لم استطع حتى الأن نسيانه
رأيت نفسى اتقطع كل يوم
ما بين اب وام لا يحسون بأن بينهم هذا الطفل الصغير
الذى لا حول له ولا قوة
كم تمنيت ان تتغير حياتى وانا فى هذا السن
كم تمنيت ان تنشق الارض وتبتلعنى حين كنت ارى شجار امى وابى
اه كم كنت اتمنى ان اختبأ فى حضن أحد
كم كنت اتمنى ان اجرى بعيدا عنهم
ولكنى لم استطع ان اجرى فقد كنت طفل ان ابتعد عن اهله يشعر بانه سوف يموت
وان ظل وسطهم يشعر بالخوف وعدم الامان
اه واه على ما شعرت به
وما شاهدته
وللبكاء بقية......

هناك 4 تعليقات:

مجاهد يقول...

والله
بشاركك بكائى
عاجز عن الرد
فهمت إنت عاوز تقول إيه وهتقول إيه
بتمنى إن الناس تاخد عبره من تجاربنا
وقصصنا
فلا أريد منهم نظرة عطف ولا أريد منهم نظرة تجريح وإتهام
أريد منهم نظرة فهم ووعى وإدراك للخطر الذى قد يمر به أى طفل يتعرض أو سيتعرض لظروفنا

عُمر يقول...

متابعك ..

بس موش عاوز أعلق غير لما تكمل الباقي

وبرضه إسلوبك في الكتابة جميل

:)

البحث عن الذات يقول...

مقدر
حزين
بس اكيد عندك امل

الأمل .. زهرة الحياه

مش عندينا غيروه

نبلع الماضي .. ونعيط عليه .. بس مش هننساه

نبلعه يمكن نقدر نشوف بكره
ونتنفس بالأمل
...
..
.

غير معرف يقول...

مش عارف اقول اية
؟؟؟
بس حكاية الزعيق و الشجار كنت بشوفها كتير في البيت لدرجة اني كرهت نفسي و حياتي
كنت بخاف كنت ببخش الحمام و اعد اقول في نفسي اسكتووا اسكتوااا بقي حرام عليكم مبحبش دة

انا عمري محسييت بالامان و انا وسطهم لغايت دلوقتي مش عاوز ابعد عنهم علشان مش هلاقي مكان اروحهه + اني مش قادر اضايقهم بدة لانهم هيضاييقوا مني و انا بخاف من ربنا و بخاف منهم